perjantai 5. helmikuuta 2016

LIN4-aloitukseen ja mentorikeskusteluun liittyviä pohdintoja






Digitaalisen metodi- ja pedagogisen osaamisen pohdintaa HOPS-suunnitelman tekoon liittyen. Digitalisaatiset applikaatiot sisältävät suuren määrän erilaisia logiikkoja ja harvoin käytettynä kulloisenkin järjestelmän käyttö tuottaa usein tarpeettoman paljon pohdintaa. Näin lisäksi vielä jos, kuten minulla, ajatus on että ilman manuaaleja tulee selviytyä mahdollisimman pitkään. Oletus on, että ohjekirjojen kanssa menee liian paljon aikaa ja/tai ne antavat ratkaisua väärään ongelmaan.

Näin siis vaikka tämän bloggerin käyttö pienen tauon jälkeen tuotti pienen pohdinnan. Salasanaohjelmasta huolimatta näiden avaimien löytäminen ei välttämättä onnistu. Tästä päästään käytännön osaamistarpeeseen, joka on ohjelmien käytön pienet olennaiset yksityiskohdat. Ne tulisi hallita, mutta niiden opetteluun voi käyttää vähän vähemmän aikaa kuin minimin.

Verkkovempaimet ovat monimutkaisia ja olen itse tehnyt tästä maailmasta omalta osaltani vähän vielä hankalamman, kun olen vuosien ajan toiminut sekä PC että Mac -laitteilla. Siinä ei tietenkään ole mitään järkeä. Tuutumättömyys molempien laitteiden ominaisuuksiin - sangen alkeellisiahan ne ovat - on vaan jotenkin johtanut tähän. Kaksikielisyyttä vai puolikielisyyttä, sitä voi miettiä.

Tärkeä oppimishaaste on digitaalisen pedagogiikan teoriamallien ja niistä johdettujen käytännön ratkaisujen osaamisen syventäminen. Kiinnostavia ratkaisuja joita etsin on vaikka virtuaaliympäristössä toteutettava draamaopetus. Tällaista voisi tapahtua vaikka kuvan lasien ja sopivien ohjelmaratkaisujen kautta. Opetusrobotiikka on toinen syventymisalue.

Esittäytyminen: 









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti