maanantai 15. helmikuuta 2016

Digileiri 15.2.2016

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Kokeilin tätä CC-merkin upottamista. Voimassa siis alkuperäismateriaalin mukaisesti.





Tässä blogitekstissä reflektoin InnoOmnian Digileirin kokemuksia.

Materiaalit löytyvät verkosta https://digileiriespoo.wordpress.com/ 


Luokassa tapahtuvassa verkkoa monipuolisesti käyttävässä opetuksessa olisi erittäin hyvä, jos kaikki materiaalit löytyisivät jo esityshetkellä myös verkosta. Nyt kehotettiin seuraamaan myös omalta koneelta, mutta materiaalit olivat siellä vain rajallisesti.

Liikkeelle lähdettiin perinteisellä luennolla osaamisperusteisuudesta käytännössä (Leena Vainio). Tekemisen ja kokemuksen olennainen merkitys opp imisessa tosin mainittiin.

Oppimisperustaisuudesta esitettiin hyvin täyteen ahdettu kuva. Olen todennäköisesti samaa mieltä sisällöstä. Esitystapa on minusta ahdistava. Liian paljon dataa; en oikein pysty omaksumaan ydinsisältöä.

Tuli tarve googlata osaamisperustaisuus oppimisessa -teema. Sieltä löytyi selkeä ja mieltä rauhoittava määritelmä (Leila Lintula, Metropolia).


Twitterin käyttöä oman osaamisverkon rakentamisessa painotetaan. OK.

Digitaalinen oppiminen Omniassa -sivu näyttää selkeältä ja toimivalta.

Suomalaisen koulun menestystarina -kirja mainittiin.




Harjoiteltiin artikkelin liittämistä suoraan reflektioblogin osaksi. Tässä tapauksessa sen pitäisi tapahtua kurssin blogin osalta lähettämällä viesti osoitteeseen xino999cupa@post.wordpress.com
Vastaavalla tavalla on mahdollista kirjata muistiinpanoja myös tänne bloggeriin. Sitä mietin mistä löydän vastaavan sähköpostiosoitteen bloggeria varten. Hallintopaneelista kuulemma; siellä tulee antaa lupa tällaisten postausten tekemiseen.

Havaittiin tukiaseman kapasiteetin riittämättömyys luokassa, jossa n. 25 henkeä ja jokaisella vähittään 2 verkkolaitetta. Itselläni PC, iPad ja iPhone käytössä. Tämä luonnollisesti aihetta huomioida tulevissa luokkatilojen teknisissä vaatimuksissa.

Visuaalisen oppimisen palveluja ThingLink ja Sway.

Sway is a digital storytelling app for work, school and home that makes it quick and easy to create and share interactive reports, presentations, personal stories, and more. Add your content, and Sway will do the rest.

Päätin paneutua jo tuttuun ThingLink'iin paremman käytön hallinnan varmistamiseksi.



Kuvaan mahdollista tehdä musta reunaraita, josta hotspotit erottuvat paremmin.
Oppilaitoksen tili? Meillä ei taida olla?Harjoiteltiin ThingLink -editointia. Käyttötauon jälkeen tarpeen vähän miettiä, mutta onnistuu kyllä. Myös opiskelijat voisivat käyttää TL-ohjelmaa vaikka oman oppimisen osoittamiseen.


Mobiilioppimisen tekninen toimintaympäristö
  • mihin hyöty laitteiden käytöstä perustuu?
  • mistä löytyvät 'timanttiset' parhaiten käyttöön sopivat appsit ja palvelut?
  • käytön kokonaisprosessi olennainen näkökulma
  • kustannukset vs arvo - monilaitekäyttö kallista
  • SAMR-malli -SAMR stands for Substitution, Augmentation, Modification, and Redefinition (kannattaa kertoa avaintermit kuulijoille)


  • lisätty todellisuus helpompaa mobiililaitteessa
  • verkon pääsyn varmistaminen ja analytiikka tarpeen analysoimiseen ja varmistamiseen
  • BYOD-minimivaatimukset sähköposti, selain, kamera - lytyvät kaikista


UnelmaHOPS


  •  unelmahops.com
  • kootaan oman oppimsipolun tärkeimmät kohdat esiin ja tehdään näkyviksi
  • liikkeelle tavoitteesta eli unelmasta







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti