maanantai 15. helmikuuta 2016

Digileiri 16.2.2016

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Käyttöoikeudet alkuperäisen aineiston mukaisesti

Digileirin ensimmäisen päivän reflektio

  • Lukuisten sovellusten läpikäynti on aina uuvuttavaa. Puutuminen tulee noin kolmannen sovelluksen kohdalla. Siksi on olennaista löytää nopeasti oma konkreettinen käyttötarve. Se motivoi paneutumaan ominaisuuksiin ja käyttöön.
  • ThingLink -kertaus oli hyödyllinen. Sen pohjalta on helppo jatkaa käyttöä.
    •  TL-käytöstä tarkemmin http://www.petestockley.com/omniaonline/thinglinkin-kaytto-ryhman-jasenena/
  • Sanapilviohjelmille löytyy monenlaisia käyttötarkoituksia. Wordle yksi näistä. Pakotetut mainokset ja maksullisten jatkosovellusten tyrkytys häiritsevää.
  • Monet ohjelmat / appsit jäivät maininnan varaan. Ehkä tutustumisen arvoisia.
    • AnswerGarden
    • Padlet
    • Linkkien lyhenämissovellukset
    • Osaan.fi
    • Tiimiopettajuus (teema)
    • Poplet (mindmap-sovellus) - vertailu MindMapperiin?
    • Visumo (3D-oppimisympäristö)
  • Käännetyn luokkahuoneen mallia voisi ja kannattaisi käyttää myös tämänlaisessa opetuksessa.
  • Materiaalien löytämisessä verkosta joitakin haasteita. Kannattaa selkeyttää. 

Digileirin toisen päivän reflektio

  • Käsiteltiin useita kiinnostavia sovelluksia 
  • Omnialla ja linkkien takana hyviä ohjeistuksia käytettäväksi tai malliksi
  • StripDesigner ja BookCreator tai vastaavat heti käyttöönotettavissa
  • Opettajan digitaalisen osaamisen osaamismerkit -teemaan palaan

Pedagogisen digiosaamisen ABC 

Esko Lius
  • Design thinking: miten palvelu kohtaa käyttäjät / opiskelijat
  • AHOT
  • Yksilöllisen etenemisen mahdollistaminen opinnoissa
  • Ohjauksen järjestäminen eri ympäristöissä



  • Yhteisten tutkinnon osien integrointi kokemusten perusteella haastavaa
  • Jaettu opettajuus ja ohjaajuus olennaista
  • Johdon tuen ratkaiseva merkitys opettajien käyttäytymisen muuttamisessa

 
  • Roolipelit, digitalisoitu draama - tähän suuntaan ehdottomasti
  • Tässä kuvitteellinen tavaratalo, jossa opiskelijoilla omat roolinsa; viikottaiset tehtävät, asiakaspalvelu, markkinointi, yllätystilanteet
  • Mobiilikäyttö, roolipeli ja oikea Facebook-sivu
  • Kuvan linkin takana OPH:n hyvät käytännöt manuaali



  • Blogi korvaa kokoavana ohjausympäristönä joskus Moodlen
  • Thinglink Omniassa uutena käytössä
  • ADOBE CONNECT
  • AC toimii Omniassa hyvin - miten se on mahdollista??
  • Ohjeet: Omnia online.fi / adobe connect
  • Mikit ja kamerat eivät voi olla päällä samaan aikaan AC:ssä
  • Monilla muillakin AC-ongelmia --> tämä järjestelmä ei siis ilmeisesti ole luotettava!!
  • Moodle Collaborate / Moodlerooms'in ominaisuus - parempi kuin AC?

Digitarina tarkoittaa tässä opetusvideon tekemistä. Videon tekemisen prosessi.


Tätä kuvaa ei ehditty kuin vilkaista.




MOBIILIOPPIMINEN

 

  • CC-kuvat
Strip Designer -harjoitus

Strip Designerilla voi tehdä sarjakuvia.

Book Creator
  • ePub -kirja - tämä tehtiin tällä kertaa
  • ePub v. 2 (pdf + audio); v. 3 (pdf + audio + video)
  • iBooks v.1 ja v.2
  • pdf
  • ePub ehkä toimiva versio; kokeilu käyttäjien kanssa
  • tallennus 
    • .mov toimii vain applella
    • .mp4 - varma toiminta
    • .m4v - varma toiminta
    • .avi
    • .mpeg
 Tässä seuraavassa kohdassa nettiyhteys lakkasi toimimasta
  • export as ePub
  • tallennus Google Drive'en, jossa luodaan linkki
  • QRDriver'in avulla luodaan linkistä QR-koodi
  • QR-koodi jaetaan tulosteena (tässä tapauksessa siis)
eKirjan osoite
https://drive.google.com/open?id=0B6-nbuZ63uhsOTFGOGQ4bGtUWkU




Lisätty todellisuus



Aurasma -esittely https://docs.google.com/presentation/d/1Fyl6td_quMrVPfBg3yrGcSEUBjejEb9gjUNkOh9hq70/edit#slide=id.p3 


OPEN BADGE -OSAAMISMERKIT

Osaamismerkit Omniassa -video https://youtu.be/49-VtHuXLSM 


  • Osaamismerkit digiosaamisen tunnistamiseen. 
  • Oppiminen Online

  • Edellyttää soveltavan osaamisen tunnistamista



  • Open Badge Passport 'paras suomalainen oppimismerkkien hallinnoinnin paikka'
  • Open Badge Factory https://openbadgefactory.com/?gclid=CN3kp8SV_MoCFUh5cgodfqMBGw 
  • Oppiminen onlineen ja merkkeihin kannattaa tutustua --> käytön soveltaminen?
  • Merkkejä ja kokooma/metamerkkejä
  • Oppilaitoksen päätös merkkien rakentamisesta (tässä Oulu, Hämeenlinna ja Helsinki)
  • 2016 käyttöön neljällä pilottialalla - pilotointivaiheessa siis
  • Mikä on merkkien yhteys opintopisteisiin?
  • Eri oppilaitosten merkit ovat ei-yhteismitallisia 
  • Siis riski päällekkäisyydestä olemassaolevan tutkintojärjestelmän ja sen kriteerien kanssa
  • Myös esim. partiolaisten merkkejä
  • Merkkien käytössä sekä oppilaitosnäkökulma (vahva painotus) että yksilön elämänkaarinäkökulma (vielä jotenkin epämääräinen) että yritys/organisaationäkökulma
  • Yliopistot ovat tulossa mukaan
  • Mm. Helsingin yliopisto
  • merkkien arvionti on työtä
  • epäselvää kuka maksaa työstä
  • katso digileirin blogista konkreettisia ehdotuksia haettaviksi merkeiksi


AVOIMET AINEISTOT JA TEKIJÄNOIKEUDET

Esko Lius, Omnia

Avoimet oppimisresurssit (open educational resources) vakiintunut käsitteeksi.



 Oppimisaihio (learning object, educational resource) - yhden asian opetteluun tarkoitettu aineistl




HUMAK -tavoite kaikki opetus mahdollista suorittaa 2018 verkostossa

Vuorovaikutus keskeinen kysymys

CC-materiaalien käyttö ja teko


Omnian perusjärjestelmät Moodle + Office365. Kaikki muut opettajaohjasteisesti käytössä.

Omnian tekijänoikeusohje https://docs.google.com/presentation/d/1EySOXw0z3lTtB6e_6JV6auQnm_au382HeoYx81t8NOY/edit#slide=id.ge4cffa175_0_46

"Kaikkea voi käyttää kunhan varmistaa luvan."

Itse julkaistessa CC-lisenssivalitsin - sieltä koodi sijoitettavaksi nettisivulle, jossa materiaali sijaitsee - koodi sijoitetaan

Kuvien CC_tiedot olisi tarkoituksenmukaista upottaa metatiedostoon - miten?
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti