This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Käyttöoikeudet alkuperäisen aineiston mukaisesti
Digileirin ensimmäisen päivän reflektio
- Lukuisten sovellusten läpikäynti on aina uuvuttavaa. Puutuminen tulee noin kolmannen sovelluksen kohdalla. Siksi on olennaista löytää nopeasti oma konkreettinen käyttötarve. Se motivoi paneutumaan ominaisuuksiin ja käyttöön.
- ThingLink -kertaus oli hyödyllinen. Sen pohjalta on helppo jatkaa käyttöä.
- TL-käytöstä tarkemmin http://www.petestockley.com/omniaonline/thinglinkin-kaytto-ryhman-jasenena/
- Sanapilviohjelmille löytyy monenlaisia käyttötarkoituksia. Wordle yksi näistä. Pakotetut mainokset ja maksullisten jatkosovellusten tyrkytys häiritsevää.
- Monet ohjelmat / appsit jäivät maininnan varaan. Ehkä tutustumisen arvoisia.
- AnswerGarden
- Padlet
- Linkkien lyhenämissovellukset
- Osaan.fi
- Tiimiopettajuus (teema)
- Poplet (mindmap-sovellus) - vertailu MindMapperiin?
- Visumo (3D-oppimisympäristö)
- Käännetyn luokkahuoneen mallia voisi ja kannattaisi käyttää myös tämänlaisessa opetuksessa.
- Materiaalien löytämisessä verkosta joitakin haasteita. Kannattaa selkeyttää.
Digileirin toisen päivän reflektio
- Käsiteltiin useita kiinnostavia sovelluksia
- Omnialla ja linkkien takana hyviä ohjeistuksia käytettäväksi tai malliksi
- StripDesigner ja BookCreator tai vastaavat heti käyttöönotettavissa
- Opettajan digitaalisen osaamisen osaamismerkit -teemaan palaan
Pedagogisen digiosaamisen ABC
Esko Lius- Design thinking: miten palvelu kohtaa käyttäjät / opiskelijat
- AHOT
- Yksilöllisen etenemisen mahdollistaminen opinnoissa
- Ohjauksen järjestäminen eri ympäristöissä
- Yhteisten tutkinnon osien integrointi kokemusten perusteella haastavaa
- Jaettu opettajuus ja ohjaajuus olennaista
- Johdon tuen ratkaiseva merkitys opettajien käyttäytymisen muuttamisessa
- Roolipelit, digitalisoitu draama - tähän suuntaan ehdottomasti
- Tässä kuvitteellinen tavaratalo, jossa opiskelijoilla omat roolinsa; viikottaiset tehtävät, asiakaspalvelu, markkinointi, yllätystilanteet
- Mobiilikäyttö, roolipeli ja oikea Facebook-sivu
- Kuvan linkin takana OPH:n hyvät käytännöt manuaali
- Blogi korvaa kokoavana ohjausympäristönä joskus Moodlen
- Thinglink Omniassa uutena käytössä
- ADOBE CONNECT
- AC toimii Omniassa hyvin - miten se on mahdollista??
- Ohjeet: Omnia online.fi / adobe connect
- Mikit ja kamerat eivät voi olla päällä samaan aikaan AC:ssä
- Monilla muillakin AC-ongelmia --> tämä järjestelmä ei siis ilmeisesti ole luotettava!!
- Moodle Collaborate / Moodlerooms'in ominaisuus - parempi kuin AC?
Digitarina tarkoittaa tässä opetusvideon tekemistä. Videon tekemisen prosessi.
Tätä kuvaa ei ehditty kuin vilkaista.
MOBIILIOPPIMINEN
- CC-kuvat
Strip Designer -harjoitus
Strip Designerilla voi tehdä sarjakuvia.
Book Creator
- ePub -kirja - tämä tehtiin tällä kertaa
- ePub v. 2 (pdf + audio); v. 3 (pdf + audio + video)
- iBooks v.1 ja v.2
- ePub ehkä toimiva versio; kokeilu käyttäjien kanssa
- tallennus
- .mov toimii vain applella
- .mp4 - varma toiminta
- .m4v - varma toiminta
- .avi
- .mpeg
- export as ePub
- tallennus Google Drive'en, jossa luodaan linkki
- QRDriver'in avulla luodaan linkistä QR-koodi
- QR-koodi jaetaan tulosteena (tässä tapauksessa siis)
https://drive.google.com/open?id=0B6-nbuZ63uhsOTFGOGQ4bGtUWkU
Lisätty todellisuus
Aurasma -esittely https://docs.google.com/presentation/d/1Fyl6td_quMrVPfBg3yrGcSEUBjejEb9gjUNkOh9hq70/edit#slide=id.p3
OPEN BADGE -OSAAMISMERKIT
Osaamismerkit Omniassa -video https://youtu.be/49-VtHuXLSM
- Osaamismerkit digiosaamisen tunnistamiseen.
- Oppiminen Online
- Edellyttää soveltavan osaamisen tunnistamista
- Open Badge Passport 'paras suomalainen oppimismerkkien hallinnoinnin paikka'
- Open Badge Factory https://openbadgefactory.com/?gclid=CN3kp8SV_MoCFUh5cgodfqMBGw
- Oppiminen onlineen ja merkkeihin kannattaa tutustua --> käytön soveltaminen?
- Merkkejä ja kokooma/metamerkkejä
- Oppilaitoksen päätös merkkien rakentamisesta (tässä Oulu, Hämeenlinna ja Helsinki)
- 2016 käyttöön neljällä pilottialalla - pilotointivaiheessa siis
- Mikä on merkkien yhteys opintopisteisiin?
- Eri oppilaitosten merkit ovat ei-yhteismitallisia
- Siis riski päällekkäisyydestä olemassaolevan tutkintojärjestelmän ja sen kriteerien kanssa
- Myös esim. partiolaisten merkkejä
- Merkkien käytössä sekä oppilaitosnäkökulma (vahva painotus) että yksilön elämänkaarinäkökulma (vielä jotenkin epämääräinen) että yritys/organisaationäkökulma
- Yliopistot ovat tulossa mukaan
- Mm. Helsingin yliopisto
- merkkien arvionti on työtä
- epäselvää kuka maksaa työstä
- katso digileirin blogista konkreettisia ehdotuksia haettaviksi merkeiksi
AVOIMET AINEISTOT JA TEKIJÄNOIKEUDET
Esko Lius, OmniaAvoimet oppimisresurssit (open educational resources) vakiintunut käsitteeksi.
Oppimisaihio (learning object, educational resource) - yhden asian opetteluun tarkoitettu aineistl
HUMAK -tavoite kaikki opetus mahdollista suorittaa 2018 verkostossa
Vuorovaikutus keskeinen kysymys
CC-materiaalien käyttö ja teko
Omnian perusjärjestelmät Moodle + Office365. Kaikki muut opettajaohjasteisesti käytössä.
Omnian tekijänoikeusohje https://docs.google.com/presentation/d/1EySOXw0z3lTtB6e_6JV6auQnm_au382HeoYx81t8NOY/edit#slide=id.ge4cffa175_0_46
"Kaikkea voi käyttää kunhan varmistaa luvan."
Itse julkaistessa CC-lisenssivalitsin - sieltä koodi sijoitettavaksi nettisivulle, jossa materiaali sijaitsee - koodi sijoitetaan
Kuvien CC_tiedot olisi tarkoituksenmukaista upottaa metatiedostoon - miten?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti